Nu organisaties steeds vaker bewust de omslag maken van ‘business’ naar ‘online business’ worden webapplicaties en ander software steeds meer bepalend voor hun succes. Bij de keuze tussen ‘maatwerk- of  standaardsoftware’ wordt een mixvorm steeds interessanter, maar hoe vind je de perfecte balans? Focus daarvoor op je kernfunctionaliteit.

Door het groeiend belang van internettechnologie voor het succes van organisaties, staan IT-managers en andere beslissers steeds vaker voor een belangrijke keuze: gaan we voor maatwerk of een standaardoplossing? Beiden hebben voor- en nadelen. Gelukkig is het geen keuze tussen zwart OF wit. De ideale oplossing ligt meestal ergens in het midden: een mixvorm die de voordelen van beide werelden benut.
Oude vooroordelen – ‘maatwerk is duur’ en ‘standaard is goedkoop en beperkt’ – worden daarbij losgelaten. Vooral door het grote belang van web en mobiele apps. Dan gaat het niet alleen om de ‘voordeligste’ oplossing, maar vooral om de beste oplossing voor jouw business.

De grenzen van standaardsoftware

De oude vooroordelen kloppen vaak ook niet. Want met de keuze voor bijvoorbeeld een ‘goedkope’ standaardoplossing, loopt een organisatie bij het configureren al snel tegen de grenzen aan. Dan moeten alsnog extra kosten worden gemaakt voor het ontwikkelen van aanvullend maatwerk. Of de organisatie stelt de eisen voor het gebruik omlaag bij.
Voor oplossingen die niet direct je kernactiviteit raken, kan dat met een beetje creativiteit misschien nog werken. Maar is het wel een kernfunctionaliteit, dan is dat zeer onverstandig. Het belang van internettechnologie is nu immers cruciaal. En met standaardsoftware voor je kernfunctionaliteit is het lastig om je te onderscheiden van alle concurrenten met vergelijkbare software. 

Maatwerk waar het moet

Om de ideale combinatie te vinden tussen standaard- en maatwerksoftware kies je voor ‘standaard waar het kan’ en ‘maatwerk waar het moet’. Maar waar ligt die balans in jouw organisatie? Bij Ibuildings volgen we daarvoor een duidelijke strategie, als wij voor een organisatie web of mobiele apps ontwikkelen. Wij focussen op de kern van het bedrijfsproces dat ondersteund moet worden.
Dat unieke en karakteristieke bedrijfsproces verdient maatwerk. Daarvoor moet ‘het gat tussen realiteit en programmacode’ zo klein mogelijk zijn. Zo krijg je applicaties die perfect aansluiten bij het bedrijfsproces waar gebruikers dagelijks mee te maken hebben.

Doorgrond het kerndomein

Onze softwarearchitecten zoomen in op de echte bedrijfsproblemen die moeten worden opgelost. Die moet je eerst compleet doorgronden en isoleren. Dat is het kerndomein, dat een bedrijf uniek maakt en waarmee het waarde creëert in de markt. Daarna kunnen developers het vertalen in programmacode. Voor de kernfunctionaliteit is maatwerk de beste keuze. Generieke oplossingen voldoen simpelweg niet. Voor (rand)functionaliteiten (zoals inloggen, database, vormgeving, rapportage, vertalingen) kan standaardsoftware heel geschikt zijn.

Deze aanpak levert twee beslissende voordelen op:

  1. Behoud van flexibiliteit: de kernfunctionaliteit blijft netjes gescheiden van de rest van de applicatie, zodat wijzigen of uitbreiden van businessprocessen eenvoudig blijft.
  2. Kostenvoordeel: door uitsluitend maatwerk te bouwen voor je kernfunctionaliteit en hergebruik van standaardcomponenten voor randfunctionaliteiten.

Dit zijn beslissende factoren om kosteneffectief applicaties te ontwikkelen die volledig aansluiten op bedrijfsprocessen. Zo ontstaan betere oplossingen, die echt passen bij je organisatie en echt niet ‘duurder’ hoeven te zijn. Zo’n applicatie heeft bovendien een hogere return on investment (ROI) omdat een organisatie beter kan uitblinken met zijn kernactiviteit.


Meer weten over de ideale mix van maatwerk en standaardapplicaties voor uw organisatie?

Sander de Koeijer

We gaan graag met u in gesprek! Telefonisch, via e-mail, via een video-call of gewoon face-to-face. Bel 088 00 24000 of vul direct het formulier in:

verplicht veld

verplicht veld

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.