Door de digitale transformatie die organisaties maken, ontsluiten zij vaak informatie via fraai vormgegeven websites en applicaties. Wie verder kijkt en denkt, zet soms ook al de volgende stap: de ontsluiting via een API (Application Programming Interface). Dat biedt veel kansen, maar organisaties zien het vaak ook als een moeilijke stap. Maar wie zijn software infrastructuur aanpast, zou ik zeker adviseren de stap te overwegen. Zeker als je bedrijf (steeds meer) meerwaarde biedt met data of informatie.

Veel organisaties laten hun dienstverlening – door hun digitale transformatie – steeds meer verlopen via hun website en apps. Dat is ook steeds bepalender voor hun succes. Ze bieden klanten een prettige gebruikerservaring met een mooi inlogscherm, fijne overzichten en bijvoorbeeld transactieformulieren. Maar wat nu als klanten, partners of leveranciers door hun eigen digitale transformatie niet steeds dat mooi vormgegeven formulier willen invullen? Zij willen dit mogelijk integreren in hun eigen applicatie en de informatie op een andere manier uitwisselen.

API biedt keuze bij uitwisseling data

Een API is hiervoor de oplossing. Alles wat je met een website of app kunt presenteren, kun je ook via een API aanbieden. Je klanten en relaties hebben dan de keuze. De API dient als interface waardoor verschillende softwareapplicaties onderling kunnen communiceren, zonder menselijke tussenkomst. Zo laat je hen automatisch data uitwisselen en functionaliteiten aanspreken, zoals het uitvoeren van transacties.

Nieuwe kansen voor jezelf en anderen

Zeker voor bedrijven en organisaties die meerwaarde bieden door het aanbieden van data en informatie, biedt een API verrassende kansen. Het biedt mogelijkheden om je product(en) te vermarkten op manieren die je zelf vooraf niet bedenkt. Ook bied je klanten, partners en andere partijen de mogelijkheid om te innoveren rond jouw product. 
Een mooi voorbeeld zijn de kranten. Behalve via hun websites worden artikelen nu ook via een API aangeboden met een licentie die de betaling en het gebruik regelt. Kijk bijvoorbeeld eens hoe eenvoudig de New York Times dat maakt. Ook onze overheid ontsluit op deze manier inmiddels een groot aantal datasets.

Dwingend aanbod

Het zijn vooral bedrijven die op dit gebied nog grote kansen laten liggen. Zij verpakken veel in mooie websites en mobiele applicaties, die klanten dwingen om uitsluitend op deze manier zaken te doen. Zo werkt dat bijvoorbeeld ook (nog) bij de banken. Iedere bank heeft zijn eigen website en app. Wie zakendoet met verschillende banken moet nu bij hen allemaal websites of apps openen om zijn saldo op te vragen en bankzaken te regelen. Er is nog geen centrale app waar je rekeningen kunt toevoegen om centraal overzicht te houden. Zodra banken een API aanbieden, kan dit eenvoudig gerealiseerd worden. De Europese Commissie is met de nieuwe betalingsrichtlijn PSD2 ook bezig om hen te dwingen externe API’s aan te bieden.

Onderscheidend vermogen met de API

Voor bedrijven en organisaties die overwegen hun software infrastructuur aan te passen, is het verstandig om rekening te houden met een API-infrastructuur. Misschien is voorlopig alleen de eigen website (nog) de enige ‘licentiehouder’ van je API. Maar ik voorspel dat de investering zich terugverdient. Vooral door de flexibiliteit om externe applicaties toe te laten en je te kunnen onderscheiden van alle anderen die nog ‘geketend’ zijn aan hun mooie website.

Meer focus op alleen ontsluiting met API

Het zal ook steeds vaker gebeuren dat bedrijven geen website of app meer hebben, maar uitsluitend een API aanbieden. Bijvoorbeeld voor Internet of Things (IoT) oplossingen, die gebruikmaken van een centrale verzamelapp. Een voorbeeld is medische meetapparatuur voor hartslag, bloeddruk en insulinegehalte. Die presenteert op de Apple iPhone een overzichtelijk dashboard met behulp van de Apple HealthKit. De makers concentreren zich alleen op hun meetapparatuur. De gebruikerservaring laten ze over aan anderen die waarde toevoegen door het combineren van data.

Zin in API’s kijken?

De kansen en mogelijkheden zijn enorm. We zien de toepassingen inmiddels overal opduiken. Deze website heeft een lijst met nu bijna 18.000 API’s van moderne online bedrijven. What’s next?


Benieuwd of API's ook voor uw organisatie een slim idee is?

Sander de Koeijer

We gaan graag met u in gesprek! Telefonisch, via e-mail, via een video-call of gewoon face-to-face. Bel 088 00 24000 of vul direct het formulier in:

verplicht veld

verplicht veld

Uw persoonsgegevens gebruiken wij alleen voor het gevraagde contact. Lees onze privacyverklaring voor meer informatie.