Belegger.nl was net gestart met de ontwikkeling van een nieuwe website, toen het roer om moest. De financiële markt was volop in beweging en Belegger.nl wilde als brenger van nieuws en achtergronden voorop blijven lopen. Hoe eerder de nieuwe website gelanceerd zou zijn, hoe eerder lezers, adverteerders en ook de redactie hiervan zouden kunnen profiteren. De planning werd aangepast en de nieuwe website ging vier maanden eerder live. Ibuildings bleek flexibel genoeg om dit voor elkaar te krijgen.
Snelheid eerst prioriteit
Martin Hersman, manager Zakelijk & Finance bij Sanoma Media vertelt: “Toen we hadden besloten om de nieuwe website bijna twee keer zo snel te lanceren, moesten we in korte tijd beslissen welke functionaliteit echt noodzakelijk was en wat onder de omstandigheden ’nice to have’ was. We accepteerden dat de site nog niet optimaal zou zijn, maar hij moest bij lancering wel een aanzienlijke verbetering zijn voor lezers en adverteerders. Ook Ibuildings moest zich als ontwikkelaar aanpassen en dat deden ze met veel flexibiliteit.”.
Nieuw CMS
Belegger.nl wilde rigoureus vernieuwen. De site moest overzichtelijker worden en prettiger leesbaar, zodat Belegger.nl de voorkeurssite zou worden voor elke belegger. Met een duidelijke scheiding tussen nieuws, beurskoersen en advertenties. Aan de achterkant kwam een nieuw content-managementsysteem (CMS), waarmee de redactie eenvoudiger tekst en beeld kon plaatsen en beheren. Er kwam ook een nieuwe, snellere manier om advertenties te verwerken. Vanwege de korte doorlooptijd faseerde Ibuildings de eisen. Bij livegang moest in ieder geval de basis van het CMS functioneren en de lezer een volwaardige site zien. Daarna volgde alle overige functionaliteit, zodat de site na ongeveer acht maanden volledig vernieuwd zou zijn.
Flexibele inzet
Ibuildings is een goede bekende binnen Sanoma Media, want zij zijn ook nauw betrokken bij onder andere Startpagina en Nu.nl. Martin: “Ibuildings kwam met een versnelde oplossing voor Belegger.nl, maar dit had ook gevolgen voor andere Ibuildings-projecten binnen Sanoma Media. Het fijne van Ibuildings is dan dat ze heel open en nuchter zijn. Ze geven eerlijk aan wat ze wel en wat ze niet kunnen waarmaken. Doordat ze een grote organisatie zijn, konden ze medewerkers flexibel inzetten. Zo liep geen enkel project echt vertraging op.”
Probleemloos live na vier maanden
Bij de lancering van de nieuwe Belegger.nl was Martin goed voorbereid. “Een spannend moment, omdat alles zo snel moest. Bovendien migreerden we tegelijkertijd onze Belgische zuster-site Beursduivel.be, die zijn eigen specificaties had. We hadden extra mensen stand-by, maar problemen bleven gelukkig uit. Reacties waren vooral juist positief: lezers prijzen de rustige, duidelijke indeling van koersen, nieuws en advertenties. Adverteerders waarderen de professionele uitstraling en de grotere advertentieruimte. Ook de redactie is tevreden, want zij hebben meer ruimte voor content.
De eerste opbrengsten zijn significant. We groeien en hebben dit jaar weer 10% meer bezoekers dan vorig jaar. Mensen blijven langer op de site, bekijken meer pagina’s en het directe verkeer is met 20% toegenomen.”
Echte samenwerking
Martin heeft goede ervaringen in het werken met Ibuildings. “Het is een partij met wie je echt samenwerkt. Ze luisteren naar het belang van de klant, zonder zichzelf uit het oog te verliezen. Zij willen ontwikkelen en de beste zijn in hun vakgebied. Mijn belang is het succes van mijn project. Daarin zijn we heel open naar elkaar, zonder verborgen agenda’s. Dat is hun kracht: openheid en eerlijkheid in hoe ze werken. Als er al eens een probleem is, kunnen we dat altijd bespreken. Ik zou Ibuildings zeker bij anderen aanbevelen,” vat Martin zijn ervaringen samen.
Toekomst
Belegger.nl bereidt zich duidelijk voor op een nieuwe tijd. Met de vernieuwde website, maar ook met apps en mobiel. “Wij willen de duider zijn van al het beursnieuws. Sterker nog, binnen Sanoma willen we de beste nieuwsredactie van Nederland worden voor beurs- en financieel nieuws. Die kwaliteit hebben we in huis. Dat betekent dat de redacties van de verschillende platforms steeds meer gaan samenwerken. De uitdaging voor Ibuildings is om de usability steeds verder te vergroten. Hoe maak je het voor redacties nog gemakkelijker om content te beheren en vooral ook onderling te delen. Er is altijd nieuws, dag en nacht. Daar willen wij op inspelen,” besluit Martin.