RTL Nieuws
RTL Nieuws is een toonaangevend nieuwsbedrijf met populaire nieuwsmerken als RTL Nieuws, RTL Z en Editie NL. RTL Nieuws wil zijn miljoenen dagelijkse kijkers en gebruikers op een onafhankelijke, boeiende en relevante wijze informeren over het laatste nieuws uit binnen- en buitenland. Via verschillende TV-bulletins, websites en de RTL Nieuws apps brengen ongeveer 160 vaste medewerkers het laatste nieuws bij de nieuwsliefhebber.
RTL nieuws behaalt gemiddeld 10,6 miljoen bezoekers per maand.
RTL Nieuws

RTL Nieuws bereikt dagelijks miljoenen mensen. Op tv en steeds meer digitaal via de ‘nieuwswall’, een nieuw, onderscheidend nieuwsconcept. Ibuildings ontwikkelde hiervoor het content-managementsysteem (CMS) in Drupal. Meteen een van de grootste Drupal-CMS’en in Nederland. Met het CMS publiceert de redactie snel het laatste nieuws. Wat zijn de ervaringen van Marc Schreuder, adjunct-hoofdredacteur RTL Nieuws, en Joris van Lierop, uitgever RTL Nieuws?

Met de introductie van de nieuwswall, zowel voor web, mobile en als app, gooit RTL Nieuws het roer rigoureus om. De online-bezoeker krijgt het nieuws zoals het binnenkomt. Het nieuws wordt gepresenteerd als een livestream, met continue updates. Hoewel de veranderingen het meest zichtbaar zijn aan ‘de voorkant’ voor de bezoeker, is ook de achterkant volledig op de schop gegaan, met het nieuwe CMS als spil.
Redacties van de verschillende nieuwsmerken RTL Nieuws, RTL Z, RTL Boulevard, Editie NL zijn meer gaan samenwerken en hebben zich een nieuwe manier van nieuws publiceren eigengemaakt. Terwijl het nieuwe concept vorm kreeg, ontwikkelde Ibuildings stug door.

Eén platform voor content management

Marc Schreuder vertelt: “Vroeger had elk nieuwsmerk zijn eigen, intern ontwikkelde CMS. Natuurlijk kwam het voor dat een nieuwsbericht voor RTL Nieuws tegelijkertijd gepubliceerd werd bij RTL Z of Editie NL. Dan verwerkten de redacties de content in hun eigen CMS, maar dat was vaak omslachtig en kostte extra tijd. Eerder al had RTL Nieuws alle nieuwsmerken onder één paraplu gebracht. We wilden toe naar één herkenbaar merk. Het was logisch om deze stap ook in onze manier van werken tot uiting te brengen.
Vandaar onze wens voor een centraal CMS, zodat alle redacties gemakkelijker content konden uitwisselen en sneller konden publiceren. Bovendien ging het oudste CMS al 15 jaar mee en werd het beheer en de doorontwikkeling steeds lastiger en duurder.”

Drupal als enterprise CMS

Drupal Logo

RTL Nieuws vroeg vijf partijen om een voorstel. Het pakket van eisen was duidelijk. Allereerst moest het CMS passen bij de workflow van een redactie. Snelheid is troef. Daarnaast moest het verschillende soorten content aankunnen, zoals tekst, beeld, video, tweets. Stabiliteit en ‘proven technology’ was een derde eis. Tenslotte waren beheer en doorontwikkeling belangrijk voor latere kostenbeheersing.
Joris van Lierop: “De keuze viel op Ibuildings. Zij boden als enige aan in Drupal, een platform dat toegankelijk is voor veel ontwikkelaars, anders dan bijvoorbeeld Java. Open source betekent automatisch meer capaciteit voor doorontwikkeling en schaalbaarheid van het platform. Ibuildings gaf ook een helder beeld van kosten en beheer. En, niet onbelangrijk, ik had al eerder goed met hen samengewerkt.”

Twijfels over open source

Maar open source riep ook vragen op, herinnert Marc Schreuder zich. “Het CMS is een bedrijfskritisch systeem binnen RTL, dat niet mag haperen. Open source voelde wat eng aan. Hoe betrouwbaar is het, hoe schaalbaar, hoe beheerbaar? Het is toch de cloud. Als expert in open source, wist Ibuildings al onze vragen overtuigend te beantwoorden. Er zit al meer dan 20 jaar ontwikkeling in Drupal, waardoor het een stabiel en betrouwbaar enterprise CMS is, ook voor grote bedrijven.
Verder had Ibuildings aansprekende cases en gaf aan hosting te kunnen verzorgen met een partij die specialist is in Drupal. En zij lieten ons de kracht van de community zien, die inderdaad heel waardevol bleek te zijn bij de ontwikkeling van het CMS.”

Meer doen met minder mensen

Binnen enkele maanden werd het CMS volledig op tijd en binnen budget opgeleverd. “Een compliment,” vindt Joris van Lierop, “want het bleek een enorme klus, waar veel voortschrijdend inzicht van onze kant bij kwam kijken. Dat is lastig voor ontwikkelaars.” RTL Nieuws heeft nu één CMS voor alle redacties. Marc Schreuder: “We zijn veel efficiënter geworden. We doen meer met minder mensen en maken minder kosten. De redacteuren zelf ervaren het nieuwe CMS als een grote stap vooruit. Ze kunnen gemakkelijker content plaatsen en delen en nieuwe dingen uitproberen. Alles gaat sneller. Dat zie je terug op de site. Mede hierdoor zijn we gaan groeien in online bezoek. Het laatste half jaar zelfs meer dan 50%; meer dan ooit.”

No-nonsense partij

RTL Nieuws is zeer te spreken over de relatie met Ibuildings. Marc Schreuder: “Ik vind de samenwerking heel prettig, we begrijpen elkaar. Ibuildings levert deskundige mensen die snappen wat wij belangrijk vinden. Vooral tegen de lancering van de nieuwe site liep de tijdsdruk op en hebben we allemaal snoeihard gewerkt. Ook Ibuildings heeft extra stappen gezet. Dan leer je je leverancier pas echt goed kennen.” Joris van Lierop vult aan: “Ik vind Ibuildings een no-nonsense partij met goede bouwers die weten wat ze doen.

We werken nu nog steeds met Ibuildings. Ik hecht aan lange relaties; dat werkt gewoon gemakkelijker. Zeker als de kwaliteit prima is en je budgettair uit de voeten kunt, zeg ik: ‘why not’? Maar we blijven wel kritisch.”