NU.nl is de grootste nieuwssite van Nederland. De website trekt zo’n 1,5 miljoen bezoekers per dag. Goed voor een bereik van 40% van alle Nederlanders van 13 jaar en ouder. En dat is veel. Ibuildings is al heel wat jaren betrokken bij NU.nl. Bij de herbouw, verschillende doorontwikkelingen en nu bij het redesign. Serge van Steensel, ICT Manager Nieuws bij Sanoma Digital waar NU.nl bijhoort, vertelt over deze laatste fase. Maar eerst kijken we terug naar 2008, toen Ibuildings een nieuw CMS ontwikkelde voor NU.nl.
Efficiënter beheer met nieuw CMS
Joris van Lierop, destijds uitgever van NU.nl: “NU.nl groeide enorm. Tegelijkertijd kwamen er allerlei sites bij, zoals NUfoto, NUjij, NUzakelijk, NUsport en NUbijlage. Om onze groei bij te houden, besloten we tot een herbouw. Wij hadden een nieuw CMS nodig, waarmee de redactie berichten gemakkelijker en efficiënter kon beheren en bewerken. Niet alleen op NU.nl, maar op alle nieuwbronnen. Een CMS waarbij niet de techniek voorop stond, maar de gebruiker.”
Redactie als gebruiker centraal
Ibuildings bouwde een krachtig, op maat gemaakt CMS. Daarbij stond de werkwijze van de redactie centraal. Van Lierop: “Ibuildings verdiepte zich intensief in hoe onze redacteuren werken. Ze hadden ook regelmatig overleg. Zo ontstond een CMS waarmee de redactie maximale vrijheid kreeg om nieuws te publiceren en eenvoudig te koppelen aan onze zeer uitgebreide video- en foto-applicaties. De kwaliteit van het CMS hebben we met een code-audit laten testen. Conclusie was dat dergelijke betrouwbare en veilige software alleen in de bancaire sector vanzelfsprekend is. Dat zat dus wel goed…”
Bredere lay-out voor meer toepassingen
Inmiddels gingen de IT-ontwikkelingen door. Het oorspronkelijke design van NU.nl was vrij smal, passend bij de kleinere beeldschermen van enkele jaren geleden. Met de komst van nieuwe schermbreedtes ontstond de behoefte aan een bredere, modernere lay-out. ICT Manager Serge van Steensel: “Een bredere lay-out moest de usability verhogen en gaf ruimte voor meer advertentieposities, onze belangrijkste inkomstenbron. Verder wilden we een geïntegreerde menubalk voor meer direct verkeer naar de subsites, zoals NUsport en NUzakelijk. En een betere positie voor social media in de lay-out. Ons uitgangspunt was dat alleen het ontwerp werd aangepast. Techniek, infrastructuur en functionaliteit bleven ongewijzigd.”
Omvangrijk en arbeidsintensief
Het leek een vrij eenvoudig redesign-project: een bredere lay-out. Maar al snel werd duidelijk, dat er behoorlijke gevolgen waren. Van Steensel: “Enkele voorbeelden? Een nieuwe lay-out betekende dat we alle afbeeldingen moesten omzetten in nieuwe formaten. Dan praten we over 100.000-en beelden. Bestaande contentblokken moesten we omzetten naar nieuwe afmetingen. Alle advertentieformaten wijzigden, wat een grote impact had op de afdelingen traffic en sales. Kortom, wat een eenvoudig project leek, bleek heel omvangrijk en arbeidsintensief. We hebben zoveel mogelijk geautomatiseerd, maar er was toch ook veel menskracht nodig.”
Nuchtere meedenker
Het project vroeg veel flexibiliteit van iedereen. Van Steensel: “Ibuildings speelde daar goed op in. We hadden veel persoonlijk overleg, wat ook nodig was. Gelukkig kende Ibuildings als bouwer de website van NU.nl door en door, zodat we steeds op één golflengte zaten. Ze zijn een prettige partij om mee samen te werken. Naast hun technische expertise, hebben ze een duidelijke visie over hoe je met projecten omgaat. De mensen die er werken, zijn nuchter, transparant en denken kritisch mee. Je werkt eigenlijk als partners. Daarnaast heeft Ibuildings natuurlijk in eerdere projecten al bewezen op tijd, binnen budget en volgens de afgesproken eisen te leveren.”
Duidelijke resultaten
Het redesign heeft NU.nl al behoorlijke resultaten opgeleverd. “De bredere lay-out heeft ons meer advertentieposities opgeleverd, dus meer inkomsten. We zien ook een hogere traffic naar de subsites. Als derde hebben we veel meer bezoekers vanuit social media. In zes maanden tijd is het aantal bezoeken met social media als bron gestegen van 2% naar 7%. Mensen delen nieuws, maar gaan ons ook volgen op Facebook en Twitter.
Naast onze financiële doelstellingen, is een van onze doelen ook dat we zoveel mogelijk aanwezig willen zijn op zoveel mogelijk kanalen. De nieuwe lay-out van de site is daarbij een prima hulpmiddel”, aldus Serge van Steensel.