TenPages
TenPages.com is een online platform waarop talentvolle schrijvers worden ontdekt en gesteund door aandeelhouders. Met als doel dat hun manuscripten uitgegeven worden door een gerenommeerde uitgeverij. Inmiddels zijn 35 boeken uitgegeven, hebben 68 schrijvers alle 2.000 aandelen verkocht en is in totaal 1 miljoen euro geïnvesteerd in aandelen op de website. TenPages.com won al diverse prijzen, waaronder de Accenture Innovation Award 2010 voor het meest innovatieve bedrijf uit de media, communicatie en high-tech in navolging van Hyves en Layar. TenPages.com is de nummer 8 in de MKB Innovatie Top 100 van dit jaar en oprichter Valentine is een van de drie Europese finalisten voor de Cartier Women’s Initiative Awards 2012.
TenPages

Eind 2008 zette Valentine van der Lande de eerste stappen op weg naar een nieuw uitgeefconcept: TenPages.com. Een online platform waar talentvolle schrijvers via crowdfunding aandeelhouders vinden om hun manuscript te kunnen uitgeven. Voor de website, het hart van de organisatie, zocht Valentine de beste partners in grafisch ontwerp, interactieontwerp en webontwikkeling. Voor dat laatste vond ze Ibuildings.

Betrouwbare partner

“Ibuildings is vanaf het begin een heel betrouwbare technische partner gebleken op wie we altijd kunnen rekenen, ook bij spoed.” Dat zegt Valentine van der Lande, oprichter/directeur van TenPages.com. “Ik heb nooit getwijfeld over de techniek; de applicatie is slim opgezet. Voor mij is de kwaliteit van Ibuildings de norm, maar van anderen hoor ik mindere ervaringen met webbouwers van vergelijkbaar formaat. Ik bof, denk ik dan. Verder is Ibuildings sterk in projectmanagement. Soms irritant, als je bij vlagen impulsief wilt zijn zoals ik, maar een zegen voor het project. Ze houden strak vast aan de releaseplanning, waardoor we deadlines halen.”

Alle denkbare functionaliteit

Het programma van eisen voor de website besloeg zo’n 100 pagina’s en had zowat alle functionaliteit in zich die denkbaar was. Er is e-commerce-functionaliteit met een betaalfunctie en een ‘online wallet’ om geld te beheren. Met bovendien een uitbetaalfunctie bij verkoop van boeken of als niet alle aandelen zijn verkocht. Dat moest maatwerk worden. Er zijn uitgebreide filtertechnieken op de front-end die de productdatabase ontsluiten voor bezoekers, zoals (sub)genres, toplijsten, topaandeelhouders. Ook maatwerk. Dan een timer-functie, omdat manuscripten maximaal vier maanden open staan. Wat gebeurt er als iemand aandelen koopt, terwijl de tijd afloopt? Dat zijn maar enkele voorbeelden. Aan Ibuildings de vraag: ‘Hoe richt je zo’n site technisch in en wat kost dat?’

Pitch

Van de drie overgebleven webbouwers op de shortlist koos Valentine voor Ibuildings. “Ibuildings was voor mij de meest professionele partij. De website wilde ik in PHP, een bewezen open-sourcetechnologie, zonder jaarlijkse licentiekosten. Niet onbelangrijk voor een startend bedrijf. Voor PHP is Ibuildings een van de sterkste partijen in Nederland; ze organiseren zelfs de jaarlijkse Nederlandse PHP-conferentie. Ibuildings reageerde snel op de pitch en kwam direct met een doordacht voorstel en een uitgebreide technische omschrijving van het project tegen een concurrerende prijs. Voor mij was het duidelijk: aan Ibuildings kon ik de technische realisatie van TenPages.com wel toevertrouwen.”

Harde deadline

De lancering van TenPages.com werd ondersteund door een grote pr-campagne. De datum lag vast: 16 februari 2010. Het doel was het NOS-journaal. Dat betekende heel veel voorbereiding op alle fronten en zeker voor de techniek. Valentine vertelt: “Binnen twee maanden heeft Ibuildings de hele site ontwikkeld, zelfs buiten de gebruikelijke uren.
Een megaklus. Toen bleek ook hun talent voor projectmanagement. Omdat ze de planning zo strak bewaakten, konden we 16 februari live. Wel met iets minder testen dan we hadden gewild, maar omdat de applicatie technisch goed in elkaar stak, durfden we de lancering wel aan. En zo haalden we het journaal én veel andere media. Na vijf dagen had het eerste manuscript alle aandelen al verkocht.”

Positief gevoel als klant

Valentine waardeert de samenwerking met Ibuildings. Zij zegt daarover: “Ik ben tevreden. Websiteprojecten lopen altijd uit in uren of functioneren anders dan verwacht. Dat zijn wij - los van wat kleinere issues - nauwelijks tegengekomen, ondanks de tijdsdruk en de complexiteit van de website.
Daarnaast werken bij Ibuildings gewoon aardige, klantgerichte mensen, die ook prima met niet-techneuten communiceren. Wat onze verstandhouding verder kenmerkt? Bijvoorbeeld dat Ibuildings namens TenPages.com een hostingpartij heeft gezocht en de prijsonderhandelingen heeft gedaan. Of dat ze ons hebben geadviseerd bij de aanname van onze eigen lead developer. Dat geeft mij als klant een positief gevoel.”

Journaal-moment op komst

TenPages.com heeft ambities. Het bedrijf heeft al verschillende awards gewonnen, maar wil meer. De bestaande applicatie wordt voortdurend verbeterd. Bijvoorbeeld met meer interactie tussen gebruikers onderling. Mobiele functionaliteit komt eraan. Het buitenland lonkt.

Samenvattend zegt Valentine: “Slimme IT is de basis voor het succes van TenPages.com. Als de applicatie slecht zou zijn, zouden we nooit een groot publiek kunnen aanspreken. Daar heeft Ibuildings aan bijgedragen. Ik heb nog heel veel plannen voor de toekomst!”