Een groot risico bij softwareontwikkeling is dat er gewerkt wordt op basis van aannames over wat klanten en prospects precies nodig hebben. Om online succesvol te zijn dienen aannames te worden vervangen door echte kennis over de eindgebruikers van uw online product.
Dit is precies waar User Experience Design (afgekort UX Design) in beeld komt. Elk bedrijf of organisatie heeft profijt van een gebruiksvriendelijk en gebruikersgericht product. Dit zorgt er tenslotte voor dat de eindgebruikers een positieve ervaring overhouden aan het gebruik van uw website, webapplicatie of mobiele app. Onze UX Designer is gespecialiseerd in het ontwerpen van deze waardevolle gebruikerservaring.
UI / UX Design
User Experience Design (UX Design) en User Interface Design (UI Design) zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Beide expertises liggen soms dicht bij elkaar, maar hebben in de essentie een aantal verschillen. UI staat voor User Interface en hier draait het dus om alles wat zichtbaar is voor de gebruiker. Een goede UI prikkelt, houdt de aandacht vast en nodigt uit om in actie te komen. Soms zit het verschil in kleine details, zoals de kleur van een knop. Bij User Experience Design draait het allemaal om de gebruikerservaring en dit gaat verder dan hetgeen wat de gebruiker op het beeldscherm ziet. De focus voor UX Design ligt meer op het gebied van functionaliteit en structuur, denk hierbij bijvoorbeeld aan de wijze waarop informatie geordend is op een website.
Voor beide expertises geldt dat deze niet uitsluitend door een UI designer en UX designer kunnen worden bedacht aan de tekentafel. Naast expertise en ervaring op dit vlak is ook user research en user testing nodig om de aannames die gemaakt worden bij het design te kunnen verifiëren. Deze tests kunnen op diverse manieren worden uitgevoerd, afhankelijk van het onderdeel van de applicatie en het doel van de test. Zo kan bijvoorbeeld via a b tests worden getoetst of een bepaalde vorm en kleur van een knop beter converteert. Een andere wijze om aannames te controleren is het inzetten van een usability test. Hierbij wordt een design of online product door echte gebruikers getest. Deze controles en tests geven directe input om het online product of dienst te verbeteren.
UX Design proces
Om een optimale gebruikerservaring te ontwerpen, zijn er een aantal stappen die worden genomen:
1. Discovery
De eerste taak is het gebruikersperspectief met de organisatiedoelen verbinden. Dit wordt gedaan door de context van de applicatie, website of mobiele app te analyseren op basis van het opgestelde product design.
2. User Persona
We kruipen in de huid van uw doelgroep (de eindgebruikers, door te kijken welke stappen de gebruiker doorloopt, welke handelingen hij moet doen en welke vragen hij hierbij kan hebben.
3. Prototype
Er wordt een eerste prototype van het Applicatie UX Design opgesteld. Dit laten we uitgebreid reviewen door onze klant, zodat we kunnen testen of het concept in zijn geheel aansluit.
4. Usability testen
Nadat het concept is goedgekeurd, gaan we aan de slag met usability testen. Zo kunnen we achterhalen hoe de gebruikers het digitale product ervaren. Het grote voordeel van dit proces is dat we in een vroeg stadium al weten of er pijnpunten zijn welke weggenomen moeten worden.
Nadat het UX Design in zijn geheel is afgerond en getest, kan er een visual design (grafisch ontwerp) worden opgesteld. Dit is de laatste stap van het design team en vormt de basis waarmee de softwareontwikkeling kan worden gestart.
Ervaring & expertise
Elke dag werken wij als team aan de ultieme software oplossingen voor onze opdrachtgevers. Onze UX Engineers spelen hierin een belangrijke rol. Ze kruipen in de huid van onze opdrachtgever om de strategische richtingen te verkennen en in de huid van de gebruiker om de concepten te testen. Zo slaan we de brug tussen de business, onze klant en de gebruiker.